Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

Cooking With Rosi

همه چیز درباره ی گیاه خواری

سوپ سیب زمینی شیرین

یکی از غذاهای محبوب روزهای سرد و زمستونی سوپ هستش. قبل ترها من اصلا با سوپ سیر نمی شدم. بلد نبودم سوپ رو طوری درست کنم که از حالت پیش غذایی به غذای اصلی دربیاد. ولی الان با توجه به یکی دوتا نکته، به راحتی غذای خوب سالم و محبوبی میشه برای شب ها. میشه بگیم به تعداد آدم های کره ی زمین سوپ تو دنیا وجود داره. هرچیزی رو با چیز دیگه ایی ترکیب کنی میشه یه سوپ جدید! ممکنه ذائقه ی ما بهش نخوره ولی ممکنه کس دیگه ایی ازش خوشش بیاد. این سوپ رو من یک بار اتفاقی با مواد موجود در آشپزخونه درست کردم، خیلی خوشمون اومد. یکی از سوپ های متداول خونه ی ماست. این شما و این هم طرز تهیه ش :


مواد لازم:

سیب زمینی شیرین 1 عدد بزرگ

سیب زمینی متوسط 2 عدد

هویج یک کیلو

پیاز دو عدد متوسط

سیر به میزان لازم

زنجفیل 1 بند انگشت اگر به طعم ش عادت ندارید، اگر عادت دارید 2 بند انگشت 

کرفس دو شاخه

پیازچه یک دسته ( هفت هشت عدد)

قارچ نگینی نیم کیلو

جعفری یک دسته

بلغور یک کاسه ( دو تا مشت دست حدودی)

شیر بادوم، یا شیر سویا یا شیر نارگیل یک بسته

ادویه 


لازم به ذکر می دونم که میزان مواد بالا رو به راحتی با توجه به علاقه تون میشه کم و زیادش کنیم. باتوجه به اینکه سیب زمینی شیرین تو ایران کم پیدا میشه، میتونیم به جاش از همون سیب زمینی معمولی استفاده کنیم.


پیاز و سیر و زنجفیل خورد شده رو باهم در کمی روغن تفت میدیم. بعد از اینکه پیاز کمی سبک شد، زرد چوبه به مواد داخل قابلمه میزنیم و باز هم می زنیم. تا پیاز و سیر و زنجفیل آماده بشن می تونیم هویج و سیب زمینی و کرفس رو خورد کنیم. سایزشون اصلا مهم نیست چون قراره بعدش پوره بشن. وقتی پیاز آماده شد، به قابلمه مخلوط هویج و سیب زمینی و کرفس خورد شده رو اضافه میکنیم و بازهم تفت میدیم. کمی که تفت خوردن، بلغور رو شسته و بلغور رو هم در قابلمه میریزیم. برای تفت دادن بلغور یکی دو دقیقه زمان کافیه. حالا شیر رو بهش اضافه می کنیم. سعی کنید از شیرگاو استفاده نکنید. شیر گاو به خصوص شیرهای پاستوریزه که از سوپرمارکت میخرید حاوی انواع باکتری های مضر و هورمون های جنسی زیادی هستن که به گاو ها تزریق شدن و طی مراحل پاستوریزاسیون از بین نمیرن. دلیل کیست های تخمدان رویش موهای زاید و تاسی آقایون همین شیرهای گاو هاست. اگر به شیر غیرحیوانی دسترسی ندارید، نهایتا میشه آب بریزیم. با شیر حیوانی غذاتون رو مسموم نکنید!

حالا زیر شعله رو زیاد می کنیم و اجازه میدیم تا مواد موجود در قابلمه به جوش بیان. وقتی که جوش اومدن زیر شعله رو کم کنید و در قابلمه رو بذارید و اجازه بدید که مواد فوق حسابی باهم بپزن. وقتی که مطمئن شدید مواد پخته شدن، با یه گوشتکوب برقی، مواد رو پوره کنید. و یا مواد به رو به غذاساز و یا اسموتی میکر منتقل کنید. خلاصه هرطور خودتون صلاح می دونید یه جوری پوره ش کنید  ادویه ها رو به قابلمه اضافه می کنیم. سوپ من به دلیل سیب زمینی شیرین رنگ زرد خیلی خوشگلی میشه. اگر به دلیل استفاده از سیب زمینی معمولی رنگش زرد نشد، می تونید در ادویه ها از زرد چوبه و زعفران بیشتری استفاده کنید. زعفرون رو دم کنید و یک ربع آخر به قابلمه تون اضافه کنید که عطر و طعم ش از بین نره. گرچه که من زعفرون نزدم و نمی دونم جالب میشه یا نه. ولی فکر نمی کنم بد بشه.

وقتی که مواد پخته شدن، حالا می تونیم قارچ جعفری و پیازچه  رو بهش اضافه کنیم. من از قارچ های به نسبت ریزی  استفاده کردم تا احتیاج به خورد کردنشون نداشته باشم و گرد و تپلی بمونن. اگر قارچ ها خیلی درشت بودن اونها رو هم خورد کنید. یک ربع بعد از اضافه کردن قارچ ها، سوپ تون آماده ست. می تونید موقع سرو کردن از دونه های کاج استفاده کنید که هم طعم خوبی به سوپ تون بدن هم برای تزیین. من اینجا نارنج خریده بودم، با نارنج تازه سرو کردم و بسیاررر بسیارررر خوشمزه شده بود. حتما امتحان کنید.



پیشاپیش نوش جان

سبز باشید  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد